WITAJ WIOSNO - 26.03.20r
Tydzień „Witaj wiosno”
1. Wiosenne zagadki
Przy rozwiązywaniu zagadek potrzebne będą obrazki by po odgadnięciu, wskazać o czym mowa.
Elegantką jest wśród ptaków
Bo ciągle fruwa we fraku
Zwiastuje koniec zimy
Choć „pierwsza wiosny nie czyni”. (jaskółka)
Przyleciał z Afryki
Z wesołym klekotem
-witajcie kochani
Jestem z powrotem. (bocian)
Ten wspaniały śpiewak
Zrywa się o świcie
Żeby ludziom w polu
Uprzyjemniać życie. (skowronek)
Idzie ku nam po łąkach
I cała jest w skowronkach
W jaskółkach i słowikach
I w słońca ciepłych słowikach. (wiosna)
Szarobure kotki
Które wczesną wiosną
Na gałązkach wierzby
Nad potokiem rosną. (bazie kotki)
Te wiosenne kryją w sobie
Listeczki lub kwiatki
Te słodziutkie nadzienie
Z pysznej marmoladki. (pączki)
2. Wiosenne wierszyki
Wspólne omówienie z dziećmi przeczytanego tekstu. Jeśli zajdzie potrzeba można dzieciom zadawać pytania pomocnicze, które naprowadzą na temat wiersza.
„Kotki marcowe” – Joanna Kulmowa
Na wierzbie nad samym rowem
Srebrne kotki marcowe.
Na deszczu i na słocie
Srebrnieją im futra kocie.
Plucha i zawierucha.
Nie ma mamy co wyliże brzuch do sucha.
Ale kotki marcowe nie piszczą.
Huśtają się na gałązkach.
Mruczą: - nareszcie wiosna!
I sierść maja coraz bardziej srebrzystą.
Rozmowa na temat wierszyka. Zwrócenie uwagi na to, że bazie kotki to jeden ze zwiastunów ( wytłumaczenie wyrazu) wiosny.Wzbogacanie słownika dzieci w określenia jakie mogą być bazie: miłe, puszyste, srebrne, miękkie. Jeśli jest możliwość to można pokazać jak wyglądają naprawdę.
„Wiosna idzie” – Ewa Szelburg- Zarembina
Przyleciały skowroneczki z radosną nowiną
Zaśpiewały, zawołały ponad oziminą:
- Idzie wiosna! Wiosna idzie! Śniegi w polu giną!
Przyleciały bocianiska, w bielutkich kapotach
Klekotały, ogłaszały na wysokich płotach:
-Wiosna idzie! Idzie wiosna! Po polach, po płotach!
Przyleciały jaskółeczki kołem kołujące
Figlowały, świergotały radośnie krzyczące:
-Idzie wiosna! Wiosna idzie! Prowadzi ją słońce!
Omówienie wierszyka. Wskazanie na kolejny zwiastun wiosny – przylatujące ptaki. Pokazanie dzieciom obrazków z wymienionymi w wierszu ptakami. Można również poszerzyć informację o inne jakie powracają wiosną do naszego kraju.
3. Praca plastyczna hiacynt – pierwsze kwiaty wiosenne – kolejny wiosenny zwiastun.
Rysunek 1
4. Zabawy ruchowe
„bocian i żabki”
Dziecko podskakuje jak żabka, gdy usłyszy hasło „bocian” ma schować się lub stać w bezruchu.
„ptaszki do gniazd”
Dziecko biega swobodnie. Należy przygotować mu kilka obręczy – można z szalika, bibuły – na hasło „ptaszki do dziupli” ma wskoczyć do obręczy i cichutko siedzieć schowane.
„bocian”
Dziecko porusza się po obwodzie koła. Wysoko podnosi kolanka, klaszcze w dłonie prostymi rękami i krzyczy kle, kle, kle.
„żabki”
Dziecko przeskakuje w wyznaczonej linii ( np. przez cały pokój), naśladując ruchy żabki.
Przyjemnej zabawy – pozdrowienia i zdrówka dla wszystkich.
Pani Ania :)
W razie pytań proszę o kontakt na maila: animelka@interia.eu
#zostańwdomu