tel. +48 17 748 32 20
tel. +48 17 748 32 19
fax +48 17 748 24 40
35-231 Rzeszów, ul. Skrajna 1

Nasze motto

„Dziecko chce być dobre.
Jeśli nie umie – naucz,
Jeśli nie wie – wytłumacz,
Jeśli nie może – pomóż”

                           Janusz Korczak

Koszyczek wielkanocny

Zajęcia w dniu 06-07.04.2020r.

 

1)      Rozwiąż zagadkę:

To w nim leżą na serwetce jajka malowane, a po środku, obok chlebka, spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

 

2)      Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę:

Jajko – dziecko otwiera i zamyka wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone, jak jajo.

Gorące jajko – dziecko nabiera powietrze nosem, a wypuszcza ustami, naśladując dmuchanie na jajko.

Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi, więc dziecko rysuje językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.

Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, dziecko opiera czubek języka raz za górnymi zębami, raz za dolnymi zębami.

Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej; najpierw na górze, potem na dole.

 

3)      Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboli.

Chleb – symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.

Jajka – są symbolem nowego, rodzącego się życia.

Wędlina – jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.

Sól i pieprz – symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.

Baranek – jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.

Chrzan – jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

 

1)      Wiersz A. Widzowskiej „Wielkanoc”.

Kurko, proszę, znieś jajeczka, śnieżnobiałe lub brązowe,

ja z nich zrobię na Wielkanoc cud-pisanki kolorowe.

Do koszyczka je powkładam, z chlebkiem, babką lukrowaną,

potem pójdę je poświęcić z bratem, siostrą, tatą, mamą.

Przy śniadaniu wielkanocnym podzielimy się święconką

i buziaka dam mamusi, zajączkowi i kurczątkom.

„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła, tatę wodą popryskamy,

mama będzie zmokłą kurką, bo to poniedziałek lany!

 

Rozmowa na podstawie wiersza:

  • Z czego robi się pisanki?
  • Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
  • Co robimy w lany poniedziałek?
  • Co się Tobie kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

 

2)      Piosenka „Pisanki” sł. i muz. B. Forma

 

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu:

 

  • Jakie kolory mogą mieć kraszanki?
  • Czy w piosence każdy będzie miał w koszyczku pisankę?
  • Co można namalować na wielkanocnych jajkach?
  • Co, oprócz pisanek, znajduje się na wielkanocnym stole?
  • Czy lubisz święta wielkanocne? Dlaczego?

 

3)      Praca plastyczna – ozdabiamy pisankę (np. plastelina, farby)

 

 

 

Pozdrawiamy wszystkie Kaczuszki, Pani Agnieszka i Pani Ania