Koszyczek wielkanocny
Zajęcia w dniu 06-07.04.2020r.
1) Rozwiąż zagadkę:
To w nim leżą na serwetce jajka malowane, a po środku, obok chlebka, spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)
2) Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę:
Jajko – dziecko otwiera i zamyka wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone, jak jajo.
Gorące jajko – dziecko nabiera powietrze nosem, a wypuszcza ustami, naśladując dmuchanie na jajko.
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi, więc dziecko rysuje językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, dziecko opiera czubek języka raz za górnymi zębami, raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej; najpierw na górze, potem na dole.
3) Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboli.
Chleb – symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka – są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina – jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz – symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek – jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan – jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.
1) Wiersz A. Widzowskiej „Wielkanoc”.
Kurko, proszę, znieś jajeczka, śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam, z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi, zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła, tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką, bo to poniedziałek lany!
Rozmowa na podstawie wiersza:
- Z czego robi się pisanki?
- Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
- Co robimy w lany poniedziałek?
- Co się Tobie kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
2) Piosenka „Pisanki” sł. i muz. B. Forma
https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu:
- Jakie kolory mogą mieć kraszanki?
- Czy w piosence każdy będzie miał w koszyczku pisankę?
- Co można namalować na wielkanocnych jajkach?
- Co, oprócz pisanek, znajduje się na wielkanocnym stole?
- Czy lubisz święta wielkanocne? Dlaczego?
3) Praca plastyczna – ozdabiamy pisankę (np. plastelina, farby)
Pozdrawiamy wszystkie Kaczuszki, Pani Agnieszka i Pani Ania