Łąka wiosną - 4-5.05.2020 r.
Dzień dobry Kaczuszki 🙂
W tym tygodniu zapraszamy Was na łąkę – poznamy zwierzęta i rośliny które możemy tam zobaczyć.
Propozycja na poniedziałek 04.05.2020 r.
1. Na początek zabawa: Co to za kwiaty?
Rodzic wymienia (dzieląc je na sylaby) nazwę kwiatu jaki można spotkać na łące, (przedstawionego na poniższych zdjęciach (maki, stokrotki, chabry, rumianki, jaskry, koniczyna)). Dziecko powtarza nazwę dokonując jej syntezy (połączenia, np. rodzic: ma-ki, dziecko: maki, rodzic: sto-kro-tki, dziecko: stokrotki) i wyszukuje wspólnie z rodzicem kwiat na zdjęciu.
Rodzic wymienia (dzieląc je na sylaby) nazwę kwiatu jaki można spotkać na łące, (przedstawionego na poniższych zdjęciach (maki, stokrotki, chabry, rumianki, jaskry, koniczyna)). Dziecko powtarza nazwę dokonując jej syntezy (połączenia, np. rodzic: ma-ki, dziecko: maki, rodzic: sto-kro-tki, dziecko: stokrotki) i wyszukuje wspólnie z rodzicem kwiat na zdjęciu.
Zdjęcia internet strona: https://www.tapeciarnia.pl
2. A teraz ćwiczenia ruchowo-graficzne: Rysujemy w powietrzu.
Rodzic symetryczne rysuje obiema rękami kształt motyla – w dużych rozmiarach, stokrotki – małej i dużej a dziecko go naśladuje.
Rodzic symetryczne rysuje obiema rękami kształt motyla – w dużych rozmiarach, stokrotki – małej i dużej a dziecko go naśladuje.
3. Wiersz T. Fiutowskiej Wiosenne spotkania – opowieść ruchowa przy muzyce połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi.
Rodzic czyta wiersz (w tle dźwięki łąki np. ze strony https://www.youtube.com/watch?v=DcLD4Lh4Srk) i swoimi ruchami odtwarza opisaną w wierszu sytuację. Dziecko naśladuje jego ruchy i powtarza za rodzicem dźwięki wydawane przez zwierzęta (w tekście zaznaczone w nawiasach).
Rodzic czyta wiersz (w tle dźwięki łąki np. ze strony https://www.youtube.com/watch?v=DcLD4Lh4Srk) i swoimi ruchami odtwarza opisaną w wierszu sytuację. Dziecko naśladuje jego ruchy i powtarza za rodzicem dźwięki wydawane przez zwierzęta (w tekście zaznaczone w nawiasach).
Jest piękny wiosenny poranek. Idziemy na łąkę. Słońce ogrzewa nas swoimi promieniami.
Jest nam miło i ciepło. Rozglądamy się ciekawie dookoła. Wszędzie rosną pachnące kwiaty.
Pochylamy się, aby je powąchać. Dmuchamy na dmuchawce, których nasiona wirują wesoło nad łąką.
Nad nami słychać bzykanie pracowitych pszczółek (bzz, bzz, bzz), które zbierają nektar, a w trawie delikatne cykanie świerszczy (cyk, cyk, cyk).
W górze, machając kolorowymi skrzydłami, unoszą się lekkie motyle.
Nad stawem skaczą zielone żabki i radośnie kumkają (kum, kum, kum), zupełnie nie zwracając uwagi na bociana, który dumnie kroczy, wysoko unosząc swoje długie, czerwone nogi.
Bocian porusza dziobem i nawołuje (kle, kle, kle) swoich przyjaciół na wiosenne śniadanie.
Niestety, mają oni inne plany. Bocian rozwija więc swoje piękne, duże skrzydła
i szybuje nad łąką, podziwiając jej piękno z wysoka.
Jest nam miło i ciepło. Rozglądamy się ciekawie dookoła. Wszędzie rosną pachnące kwiaty.
Pochylamy się, aby je powąchać. Dmuchamy na dmuchawce, których nasiona wirują wesoło nad łąką.
Nad nami słychać bzykanie pracowitych pszczółek (bzz, bzz, bzz), które zbierają nektar, a w trawie delikatne cykanie świerszczy (cyk, cyk, cyk).
W górze, machając kolorowymi skrzydłami, unoszą się lekkie motyle.
Nad stawem skaczą zielone żabki i radośnie kumkają (kum, kum, kum), zupełnie nie zwracając uwagi na bociana, który dumnie kroczy, wysoko unosząc swoje długie, czerwone nogi.
Bocian porusza dziobem i nawołuje (kle, kle, kle) swoich przyjaciół na wiosenne śniadanie.
Niestety, mają oni inne plany. Bocian rozwija więc swoje piękne, duże skrzydła
i szybuje nad łąką, podziwiając jej piękno z wysoka.
Rodzic i dziecko wymieniają nazwy zwierząt z wiersza i dzieląc nazwy na sylaby wskazują je na zdjęciach.
Zdjęcia internet strona: https://www.tapeciarnia.pl
4. W miarę możliwości idziemy z dzieckiem na trawę, łąkę, by poszukać poznane rośliny i zwierzęta.
Miłych wrażeń!!!
Propozycja na wtorek 04.05.2020 r.
1. Rozwiązywanie zagadek słownych Wiosna na łące.
Dzieci odgadują zagadki i wskazują na obrazki zwierząt (obrazki z pkt. 3 - z dnia 04.05.2020 r. oraz poniższe), które są ich rozwiązaniami.
Dzieci odgadują zagadki i wskazują na obrazki zwierząt (obrazki z pkt. 3 - z dnia 04.05.2020 r. oraz poniższe), które są ich rozwiązaniami.
Zdjęcia internet strona: https://www.tapeciarnia.pl
Dźwigam dom na grzbiecie,
mam malutkie rogi,
chodzę bardzo wolno,
czasem w poprzek drogi. (ślimak)
chodzę bardzo wolno,
czasem w poprzek drogi. (ślimak)
Mam skrzydełka delikatne
tak jak płatki kwiatów.
Lekko się unoszę nad łąką,
gdy tylko zaświeci słonko. (motyl)
Lekko się unoszę nad łąką,
gdy tylko zaświeci słonko. (motyl)
Skacząc po łące, szybko uciekam,
gdy dziób bociana ujrzę z daleka. (żaba)
gdy dziób bociana ujrzę z daleka. (żaba)
Nektar z kwiatów zbieram, w wodę
i w miód słodki go zamieniam. (pszczoła)
Błyszczą jej kropki
w promieniach słonka,
lata nad łąką,
a zwie się... (biedronka)
w promieniach słonka,
lata nad łąką,
a zwie się... (biedronka)
Chociaż jestem bardzo mała,
pracuję wytrwale.
Nie niszcz mego domu,
szanuj moją pracę. (mrówka)
pracuję wytrwale.
Nie niszcz mego domu,
szanuj moją pracę. (mrówka)
Czerwone mam nogi
i białe piórka.
Kiedy żaby mnie zobaczą,
dają nurka. (bocian)
i białe piórka.
Kiedy żaby mnie zobaczą,
dają nurka. (bocian)
2. Teraz trochę ruchu – Zabawa orientacyjno-porządkowa Biedroneczki.
Dziecko-biedroneczka porusza się po pomieszczeniu w rytmie wystukiwanym na np. dwóch łyżkach. Podczas przerwy - przykuca – odpoczywa na trawie.
3. Słuchamy piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo
https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo
4. Sukienka biedronki (utwór D Głośnickiej) – zabawa edukacyjna.
Zabawa ma na celu zwrócenie uwagi dzieci, na podstawie opowiadania D. Głośnickiej Sukienka biedronki, na to, że każde zwierzę ma taki kolor, jaki jest dla niego najlepszy.
Czerwony kolor jest bardzo widoczny i mogą go nosić zwierzęta, którym nie zagraża niebezpieczeństwo.
Biedronki, ze względu na twarde skrzydełka i żółtą, gorzką wydzielinę, praktycznie nie mają wrogów.
a/ Rodzic czyta utwór i wskazuje na obrazki:
Biedronce Julisi już znudziła się jej czerwona sukienka (obrazek czerwonej biedronki). Na liściu rumianku siedzi piękny, niebieski motyl Modraszek (obrazek niebieskiego motyla). Ach, jaki ma aksamitny, błyszczący strój!
– Motylku, czy lubisz zmiany? – pyta Julisia.
– Lubię – odpowiada Modraszek.
– Podoba ci się moja sukienka?
– Podoba – potwierdza motyl.
– To zamień się ze mną.
– Dobrze, ale nie na długo – zgadza się Modraszek.
Biedronka spaceruje po łące w nowym, niebieskim stroju (obrazek niebieskiej biedronki i czerwonego motyla). W trawie i na kwiatach odpoczywa dużo zwierząt, ale żadne nie patrzy na Julisię. Dzieci, Ala i Tomek, rozłożyły koc i zbierają w rączki czerwone biedronki. Przyglądają się im z zaciekawieniem i liczą czarne kropki.
Julisia bardzo chciałaby bawić się razem z nimi.
– Julisiu, oddaj mi mój strój! – słyszy głos Modraszka. – Od czasu, kiedy jestem czerwony, bez przerwy muszę uciekać przed psem i kotem z podwórka.
Biedronka szybko zakłada swoją sukienkę. Może zdąży jeszcze pobawić się z dziećmi.
– Motylku, czy lubisz zmiany? – pyta Julisia.
– Lubię – odpowiada Modraszek.
– Podoba ci się moja sukienka?
– Podoba – potwierdza motyl.
– To zamień się ze mną.
– Dobrze, ale nie na długo – zgadza się Modraszek.
Biedronka spaceruje po łące w nowym, niebieskim stroju (obrazek niebieskiej biedronki i czerwonego motyla). W trawie i na kwiatach odpoczywa dużo zwierząt, ale żadne nie patrzy na Julisię. Dzieci, Ala i Tomek, rozłożyły koc i zbierają w rączki czerwone biedronki. Przyglądają się im z zaciekawieniem i liczą czarne kropki.
Julisia bardzo chciałaby bawić się razem z nimi.
– Julisiu, oddaj mi mój strój! – słyszy głos Modraszka. – Od czasu, kiedy jestem czerwony, bez przerwy muszę uciekać przed psem i kotem z podwórka.
Biedronka szybko zakłada swoją sukienkę. Może zdąży jeszcze pobawić się z dziećmi.
b/ Rozmowa z dzieckiem o biedronce Julisi.
– Z kim biedronka zamieniła się na sukienki?
– Dlaczego motyl nie chciał długo nosić czerwonego stroju?
5. Nasze biedronki – praca plastyczna - wykonanie biedronek siedzących na listkach.
Wspólne wykonywanie pracy dziecka z rodzicem – instrukcja - internet strona: https://mamatosiaczka.blogspot.com/2017/03/biedronka-z-papieru.html
6. W miarę możliwości idziemy z dzieckiem na trawę, łąkę, by poszukać i obserwować biedronki i motyle.
Zwracamy dziecku uwagę na ich rozmiar i delikatność, przestrzegamy przed męczeniem zwierząt.
Zwracamy dziecku uwagę na ich rozmiar i delikatność, przestrzegamy przed męczeniem zwierząt.
Pozdrowienia dla wszystkich Kaczuszek i rodziców przesyłają Panie: Ania i Agnieszka.