tel. +48 17 748 32 20
tel. +48 17 748 32 19
fax +48 17 748 24 40
35-231 Rzeszów, ul. Skrajna 1

Nasze motto

„Dziecko chce być dobre.
Jeśli nie umie – naucz,
Jeśli nie wie – wytłumacz,
Jeśli nie może – pomóż”

                           Janusz Korczak

21.04.2020 r. - Żyjmy z przyrodą w zgodzie

 

1. Zabawa badawcza „Wysypisko śmieci”.

       Zapoznanie z procesem zaśmiecania środowiska poprzez wykonanie doświadczenia z użyciem ręcznika papierowego, pisaka i wody. Dziecko otrzymuje od rodzica  ręcznik jednorazowy, na którym pisakiem rysuje schemat domu i znak umowny wysypiska śmieci (duża kropka), następnie pryska je wodą ze spryskiwacza. Kropka się rozlewa.

Wniosek z doświadczenia: śmieci się rozkładają, co źle wpływa na środowisko. W  zależności od tego, co jest śmieciem, rozkładanie to  trwa różnie czasowo.

 

2. Rodzic czyta  opowiadanie dziecku  pt: ,,Bajka ekologiczna".

      Żył kiedyś w Krakowie  pewien chłopiec o imieniu Krzysiu. Był on bardzo rozpieszczonym przez rodziców chłopcem. Nie przejmował się tym, że wyrzuca śmieci w nieodpowiednich miejscach, że depcze piękne parki, mimo  wielu zakazów. Rodzice nie reagowali na liczne uwagi innych ludzi, mówili: "on ma dopiero 5 lat...".

Zachowanie Krzysia, miało się nagle zmienić z powodu dziwnego zdarzenia jakie zaszło podczas spaceru po parku.
    Był zwyczajny, ciepły i letni dzień. Nasz bohater jak co dzień biegał po parku, depcząc rośliny. Nie przejmował się nawet uwagami starszych ludzi. Biegając tak sobie po trawniku, Krzysiu potknął się. Nie było to zwyczajne potknięcie...
     Nagle się przebudził. Powoli otworzył oczy. Chyba leżał jeszcze na ziemi, ponieważ dotykał czubków traw. Próbował wstać...lecz.. coś się działo, nie mógłsię nawet poruszyć!! ! Rozglądnął się wokoło...Nie!!!  Zamiast swoich nóg, widział tylko zieloną łodyżkę czegoś co przypominało... kwiat!!
- O boże! - pomyślał chłopiec - ja jestem ROŚLINĄ!!! jak to możliwe? Co ja teraz zrobię!!! Gdzie jest mama? - mówiąc tak, zaczął płakać.
Wkrótce słońce zaszło za horyzont. Zrobiło się ciemno. Powoli, do parku przychodziło coraz więcej dzieci.
- POMÓŻCIE MI! PROSZĘ!!! Tu jestem, na dole!- krzyczał z rozpaczą, lecz nikt go nie usłyszał, gdyż wszyscy zajęci byli zabawą. I mimo, że tuż obok były specjalne kosze na odpady, dzieci rzucały śmieci wokół kosza na rośliny rosnące wokół nich, między innymi naszą "roślinkę".

     Było  coraz to  zimniej. Pod przykryciem plastikowego pudełka po ciastkach, nasz bohater rozmyślał nad swoim zachowaniem. Przecież on był taki sam! Też niszczył, zieleń!

 Powoli, poczucie winy i strachu rosło w małym kwiatuszku. Co będzie teraz?
Następnego poranka, do parku przyszły dzieci z rodzicami. Grzeczne, biegały po wyznaczonych szlakach, a inne - na przykład koledzy Krzysia - biegali po trawnikach.

Strach rósł w bezbronnym kwiatku. - ,,Co będzie teraz? Czy te dzieci go zniszczą??" - już widział wielką stopę  zbliżającą się do jego delikatnych płatków....

Nie wiadomo skąd, nagle usłyszał:
- Krzysiu!!! - mama zawołała do chłopca, który spadł z łóżka.

Wstał rozglądnął się po pomieszczeniu i wtulił się w ramiona mamy.
- Och mamo, miałem taki straszny sen! śniło mi się, że...., że jestem bezbronnym kwiatkiem którego... - mówił z niepokojem Krzyś.
- Nie bój się, to był tylko zły sen kochanie... Chodź na śniadanie, zrobiłam ci kakao.
- Mamo, ja już nigdy, nigdy więcej nie będę niszczył przyrody!!!
Jak powiedział, tak też zrobił. Wystarczył jeden sen, by chłopiec uświadomił sobie jak ważna jest przyroda, która nas otacza.

 

3.Rozmowa na temat bajki:

- Jak miał na imię chłopiec i ile miał lat?

- Jak zachowywał się Krzyś?

- Co się wydarzyło, że chłopiec zmienił swoje postępowanie?

 

4. Zapoznanie dziecka z pojęciem – RECYKLING.

Rodzic mówi dziecku o tym, że ważne jest segregowanie odpadów, bo wtedy można z nich stworzyć nowe rzeczy. Ponowne wykorzystanie i przetworzenie odpadów nazywane jest recyklingiem, czyli „Ze starego coś nowego”.

 

5.  Podanie kilka  przykładów ponownego wykorzystania: opakowań szklanych, papieru, plastiku oraz opakowań metalowych np.
• Z  makulatury  produkuje się papier do pisania, serwetki, opakowania do jajek,

• Złom jest przetapiany w hutach na metale,
• Z plastikowych odpadów po ich zmieleniu i rozpuszczeniu powstają sztuczne tworzywa np. butelki, pianki, opakowania plastikowe, zabawki, meble ogrodowe,
• Szkło przetapiają huty szkła, dzięki czemu wyrabiają nowe pojemniki szklane, butelki szklane.

 

6.  Zapoznanie dziecka z kolorowymi pojemnikami na odpady. Segregowanie śmieci do odpowiednich pojemników podczas zabawy.

 

,,Kto odpady segreguje, ten przyrodę nam ratuje"

 

 Życzy Wam miłego dnia p. Ania  i p. Marta :)